جستجو

شرح وظایف

  • ♦ اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت
  • ♦ همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش های مختلف
  • ♦ پاسخگویی به ابهام ها
  • ♦ تهیه و اجرای طرح های تبلیغاتی وزارتخانه
  • ♦ اجرای مناسب مراسم و مناسبت ها
  • ♦ ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوط از طریق برگزاری جلسات داخلی
  • ♦ نظارت بر انتشارات و نشریات دستگاه
  • ♦ مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک و افکارسنجی عمومی و دستگاهی از جمله اهم فعالیت های روابط عمومی سازمان های دولتی است که در ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی مصوب 1386/2/23 هیأت وزیران به آن ها اشاره شده است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قالب 2 معاونت و 4 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه های ارتباطات، تبلیغ و اطلاع رسانی، امور فرهنگی، انتشارات و معرفی و آموزش ایفای نقش می نماید.

معاونت روابط عمومی

اداره ارتباط با رسانه:

  • ♦ تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری وزارتخانه
  • ♦ تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی وزارتخانه
  • ♦ پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ کردن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات وزارتخانه
  • ♦ تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های وزارتخانه
  • ♦ پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی وزارتخانه
  • ♦ بررسی مستمر اخبار و رویدادهای وزارتخانه در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی
  • ♦ ارسال اخبار وزارتخانه برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون
  • ♦ شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب
  • ♦ بررسی درخواست های مصاحبه با وزیر و معاونان وزارتخانه و اولویت بندی آن ها
  • ♦ دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخ های پیشنهادی
  • ♦ هماهنگی های لازم به منظور حضور وزیر و معاونان وزارتخانه در خبرگزاری ها و مطبوعات
  • ♦ کنترل اخبار منتشره وزارتخانه در رسانه ها
  • ♦ تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات
  • ♦ انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور
  • ♦ رصد روزانه اخبار وزارتخانه و تهیه بولتن خبری روزانه
  • ♦ رصد اخبار وزارتخانه در شبکه های صدا و سیما
  • ♦ بررسی ظرفیت های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور وزارتخانه در رسانه ملی
  • ♦ دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور وزیر و معاونان وزارتخانه در برنامه های مختلف صدا و سیما
  • ♦ تهیه فیلم برنامه های حضور وزارتخانه در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو
  • ♦ بررسی درخواست های مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما
  • ♦ تشکیل کار گروه های مشترک برای احصاء ظرفیت ها و برنامه ریزی به منظور ارتقاء همکاری وزارتخانه با معاونت های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی
  • ♦ بررسی تقاضاهای رسانه های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ♦ هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره کل حراست وزارتخانه به منظور بررسی وضعیت رسانه های متقاضی گفتگو با مقامات وزارتخانه و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته
  • ♦ هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه های بین المللی برای گفتگو با وزیر و مقامات مسئول وزارتخانه
  • ♦ تهیه فیلم و مستندات خبرهای وزارتخانه در رسانه های خارجی و تحویل به واحد آرشیو
  • ♦ رصد خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی و تهیه بولتن های دوره ای
  • ♦ برنامه ریزی برای تاثیر گذاری در فضای رسانه های خارجی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور

اداره روابط عمومی:

  • ♦ برنامه ریزی و برگزاری مراسم ها و برنامه های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج وزارتخانه
  • ♦ برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه های وزیر
  • ♦ انجام تمامی هماهنگی ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه ها
  • ♦ مکاتبه با نهادها و دستگاه ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات
  • ♦ نظارت بر نصب بنر، پوستر و آگهی ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم
  • ♦ هماهنگی با قاری، مجری و گروه های هنری برای حضور در برنامه ها
  • ♦ هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه ها
  • ♦ ثبت و ضبط تمامی مراسم ها و برنامه های وزارتخانه (صوتی و تصویری)
  • ♦ مدیریت سالن اجتماعات ساختمان مرکزی وزارتخانه
  • ♦ آرشیو برنامه ها و مراسم وزارتخانه به صورت موضوعی و طبقه بندی شده
  • ♦ سفارش تولید تیزرها، نماهنگ ها و وله های تصویری برای مراسم های مرتبط
  • ♦ مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای وزارتخانه و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط
  • ♦ ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت های وزارتخانه و واحدهای تابعه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی براساس دستورالعمل تبلیغات
  • ♦ انجام تمامی خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
  • ♦ طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...

معاونت فرهنگی

شرح وظایف:

وظایف معاونت فرهنگی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را می توان در قالب بسترسازی و در راستای ارتقا سطح دانش و فرهنگ عمومی جامعه برای حفظ مواریث فرهنگی، تاریخی، معنوی و طبیعی کشور، گسترش دامنه شناخت داخلی و خارجی نسبت به فرهنگ و تمدن ایران، بازشناسی و معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی در عرصه ملی و بین المللی با بکارگیری ابزارهای قدرتمند فرهنگی، هنری و رسانه ای دانست.

سیاست ها و اهداف کلی:

♦ انتقال و آموزش مبانی میراث فرهنگی و فرهنگ سازی در میان سطوح مختلف جامعه با عرضه تولیدات فرهنگی به منظور ارتقاء آگاهی ­های عمومی و حفظ و صیانت از گنجینه ملی

♦  هماهنگی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در سطوح مختلف ستادی و صفی

♦  تدوین آیین نامه ها، شیوه نامه ها و دستور العمل های تخصصی

♦  ترویج همکاری های فرهنگی و حمایت از برنامه های فرهنگی به منظور حفظ هویت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور

 

اداره امور فرهنگی:

♦ برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی متنوع اعم از فیلم، تیزر، کلیپ ...، عکس، کتاب، کاتالوگ، بروشور و ... برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران 

♦ تدوین دستورالعمل ها، شیوه نامه ها و آیین نامه های عکاسی و فیلم برداری وزارتخانه و نظارت بر اجرای آن (ارزیابی و کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی و ... و صدور مجوزهای لازم )

♦ بررسی درخواست های مربوط به تصویربرداری و عکاسی از بناها، اماکن و محوطه های تاریخی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صدور مجوز مطابق با آیین نامه های وضع شده در معاونت فرهنگی و براساس سیاست های وزارتخانه

♦ بررسی و برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها، فستیوال ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی وزارتخانه

♦ برنامه ریزی برای برگزاری نشست ها و مجامع فرهنگی به منظور معرفی موارد مرتبط با حوزه های تخصصی وزارتخانه

♦ برنامه ریزی و نظارت برای ارائه آموزش های عمومی و رسانه ای به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور

♦ برقراری ارتباط مستمر با سایر معاونت های تخصصی، موزه ها، کاخ موزه ها و پژوهشکده وزارتخانه به منظور نظارت به برنامه های فرهنگی و پرهیز از موازی کاری

♦ سفارش و نظارت بر  تهیه، تالیف و ترجمه، گردآوری، تدوین، چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران در زمینه های گوناگون 

♦ تلاش برای ترویج فرهنگ گردشگری و حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه با استفاده از ابزارهای هنری

♦ بررسی عملکرد فرهنگی ادارات کل استانی از طریق ارتباط مستمر و پایش محصولات فرهنگی استان ها

♦ برنامه ریزی و سفارش تولید بسته های فرهنگی نفیس به منظور اهدا در مراسم و مناسبت های ملی و مذهبی

♦ نظارت بر شیوه های تهیه و تکثیر محصولات فرهنگی، مولاژ و کلیه تولیدات فرهنگی

♦ پیگیری وظایف و تعهدات وزارتخانه در ستادها و مجامع فرهنگی

♦ برنامه ریزی برای ارتقاء همکاری وزارتخانه با سایر نهادهای فرهنگی کشور

 

اداره نظارت بر امور نمایشگاه ها:

♦ تشکیل شورای نمایشگاه های داخلی و خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برپایی دبیرخانه، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات

♦ تدوین تقویم نمایشگاهی سالیانه وزارتخانه

♦ تدوین دستورالعمل های و اجرای شیوه نامه اداره نظارت بر امور نمایشگاه ها  و منطبق با استانداردهای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها ملی و بین المللی در سطح وزارتخانه

♦ تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی

♦ ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت های کارکنان در برپایی نمایشگاه ها و برگزاری جشنواره ها

♦ ارزیابی طرح های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه

♦ گردآوری اطلاعات، راه اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه ها در پرتال وزارتخانه

♦ سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت های فرهنگی نمایشگاهی

♦ برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی در داخل و خارج از کشور

♦ سیاست گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی

♦ تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها برای برگزاری نمایشگاه های فرهنگی داخلی و خارجی مرتبط با سیاست ها و وظایف وزارتخانه شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

 

 

تماس با ما

  • شماره تماس: 66059013 و 66059014
  • شماره نمابر: 61063402

معاونت روابط عمومی

معاون روابط عمومی: سید امیر صانعی
شماره تماس: 61063400-021
شماره نمابر: 61063402 -021
آدرس ایمیل:

اداره روابط عمومی

رییس اداره روابط عمومی: محمد زمان صداقت 
شماره تماس: 61063404-021
شماره نمابر: 61063406 -021
آدرس ایمیل: 

اداره اطلاع رسانی و افکار سنجی

رییس اداره: علی شفقتی
شماره تماس: 61063387-021
شماره نمابر: 61063388
آدرس ایمیل: media@ichto.ir

معاونت فرهنگی

معاون فرهنگی: سعید محمودی ازناوه
شماره تماس: 61063394 -021
شماره نمابر: 61063402 -021
آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir

اداره امور فرهنگی

رییس اداره: حبیبه ابراهیمی
شماره تماس: 61063365-021
شماره نمابر: 61063402-021
آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir

اداره نظارت بر نمایشگاه ها

رییس اداره: کورش صالحی
شماره تماس: 61063362-021
شماره نمابر: 61063402-021
آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir
طرح پس زمینه
اندازه اسکین
اندازه فونت