شعار سال جهش تولید
شعار سال جهش تولید
جستجو

شرح وظایف

  1. اجرای سیاست‌های اطلاع‌رسانی دولت
  2. همکاری با رسانه‌های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش‌های مختلف
  3. پاسخگویی به ابهام‌ها
  4. تهیه و اجرای طرح‌های تبلیغاتی وزارتخانه
  5. اجرای مناسب مراسم و مناسبت‌ها
  6. ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان وزارتخانه از طریق برگزاری جلسات داخلی
  7. نظارت بر انتشارات و نشریات وزارتخانه
  8. مدیریت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی الکترونیک و افکارسنجی عمومی و دستگاهی از جمله اهم فعالیت‌های روابط عمومی سازمان‌های دولتی است که در ماده 2 آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مصوب 23/2/1386 هیات وزیران به آنها اشاره شده است.

 

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قالب 2 معاونت و 4 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه‌های ارتباطات، تبلیغ و اطلاع رسانی، امور فرهنگی، انتشارات و معرفی و آموزش ایفای نقش می‌کند.

 

معاونت روابط عمومی

اداره ارتباط با رسانه:

  • تنظیم، اطلاع‌رسانی و برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری وزارتخانه
  • تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی وزارتخانه
  • پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ کردن سطح و طبقه‌بندی اخبار و اطلاعات وزارتخانه
  • تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم و برنامه‌های وزارتخانه
  • پوشش خبری و رسانه‌ای نشست‌ها، دیدارها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای داخلی و خارجی وزارتخانه
  • بررسی مستمر اخبار و رویدادهای وزارتخانه در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی
  • ارسال اخبار وزارتخانه برای رسانه‌ها براساس آیین‌نامه مدون
  • شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری‌ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب
  • بررسی درخواست‌های مصاحبه با وزیر و معاونان وزارتخانه و اولویت‌بندی آنها
  • دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه‌ها و تنظیم پاسخ‌های پیشنهادی
  • هماهنگی‌های لازم به منظور حضور وزیر و معاونان وزارتخانه در خبرگزاری‌ها و مطبوعات
  • کنترل اخبار منتشر شده وزارتخانه در رسانه‌ها
  • تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری‌ها و مطبوعات
  • انجام هماهنگی‌های لازم برای انجام سفرهای رسانه‌ای خبرنگاران به استان‌های کشور
  • رصد روزانه اخبار وزارتخانه و تهیه بولتن خبری روزانه
  • رصد اخبار وزارتخانه در شبکه‌های صدا و سیما
  • بررسی ظرفیت‌های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور وزارتخانه در رسانه ملی
  • دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور وزیر و معاونان وزارتخانه در برنامه‌های مختلف صدا و سیما
  • تهیه فیلم برنامه‌های حضور وزارتخانه در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو
  • بررسی درخواست‌های مصاحبه با شبکه‌های مختلف صدا و سیما
  • تشکیل کارگروه‌های مشترک برای احصاء ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء همکاری وزارتخانه با معاونت‌های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی
  • بررسی تقاضاهای رسانه‌های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره‌کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره‌کل حراست وزارتخانه به منظور بررسی وضعیت رسانه‌های متقاضی گفتگو با مقامات وزارتخانه و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته
  • هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه‌های بین‌المللی برای گفتگو با وزیر و مقامات مسئول وزارتخانه
  • تهیه فیلم و مستندات خبرهای وزارتخانه در رسانه‌های خارجی و تحویل به واحد آرشیو
  • رصد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی و تهیه بولتن‌های دوره‌ای
  • برنامه‌ریزی برای تاثیرگذاری در فضای رسانه‌های خارجی به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور

اداره روابط عمومی:

  • برنامه‌ریزی و برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج وزارتخانه
  • برنامه‌ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه‌های وزیر
  • انجام تمامی هماهنگی‌ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه‌ها
  • مکاتبه با نهادها و دستگاه‌ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات
  • نظارت بر نصب بنر، پوستر و آگهی‌ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم
  • هماهنگی با قاری، مجری و گروه‌های هنری برای حضور در برنامه‌ها
  • هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه‌ها
  • ثبت و ضبط تمامی مراسم‌ها و برنامه‌های وزارتخانه (صوتی و تصویری)
  • مدیریت سالن اجتماعات ساختمان مرکزی وزارتخانه
  • آرشیو برنامه‌ها و مراسم وزارتخانه به صورت موضوعی و طبقه‌بندی شده
  • سفارش تولید تیزرها، نماهنگ‌ها و وله‌های تصویری برای مراسم‌های مرتبط
  • مستندسازی چند رسانه‌ای رویدادهای وزارتخانه و برنامه‌ریزی برای تولیدات مرتبط
  • ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت‌های وزارتخانه و واحدهای تابعه مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی بر اساس دستورالعمل تبلیغات
  • انجام تمامی خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه‌آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی
  • طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...
  •  
  • معاونت فرهنگی
  • شرح وظایف:
  • وظایف معاونت فرهنگی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را می‌توان در قالب بسترسازی و در راستای ارتقا سطح دانش و فرهنگ عمومی جامعه برای حفظ مواریث فرهنگی، تاریخی، معنوی و طبیعی کشور، گسترش دامنه شناخت داخلی و خارجی نسبت به فرهنگ و تمدن ایران، بازشناسی و معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی در عرصه ملی و بین‌المللی با بکارگیری ابزارهای قدرتمند فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دانست.
  • سیاست‌ها و اهداف کلی:
  • انتقال و آموزش مبانی میراث فرهنگی و فرهنگ سازی در میان سطوح مختلف جامعه با عرضه تولیدات فرهنگی به منظور ارتقاء آگاهی‌­های عمومی و حفظ و صیانت از گنجینه ملی
  • هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در سطوح مختلف ستادی و صفی
  • تدوین آیین نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی
  • ترویج همکاری‌های فرهنگی و حمایت از برنامه‌های فرهنگی به منظور حفظ هویت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور

 اداره امور فرهنگی:

  • برنامه‌ریزی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی متنوع اعم از فیلم، تیزر، کلیپ، عکس، کتاب، کاتالوگ، بروشور و ... برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری ایران 
  • تدوین دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های عکاسی و فیلم‌برداری وزارتخانه و نظارت بر اجرای آن (ارزیابی و کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی و ... و صدور مجوزهای لازم )
  • بررسی درخواست‌های مربوط به تصویربرداری و عکاسی از بناها، اماکن و محوطه‌های تاریخی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صدور مجوز مطابق با آیین‌نامه‌های وضع شده در معاونت فرهنگی و براساس سیاست‌های وزارتخانه
  • بررسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌ها، فستیوال‌ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه‌های تخصصی وزارتخانه
  • برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌ها و مجامع فرهنگی به منظور معرفی موارد مرتبط با حوزه‌های تخصصی وزارتخانه
  • برنامه‌ریزی و نظارت برای ارائه آموزش‌های عمومی و رسانه‌ای به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور
  • برقراری ارتباط مستمر با سایر معاونت‌های تخصصی، موزه‌ها، کاخ-موزه‌ها و پژوهشگاه وزارتخانه به منظور نظارت به برنامه‌های فرهنگی و پرهیز از موازی‌کاری
  • سفارش و نظارت بر تهیه، تالیف، ترجمه، گردآوری، تدوین، چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و کشورهای مرتبط با حوزه فرهنگی ایران در زمینه‌های گوناگون 
  • تلاش برای ترویج فرهنگ گردشگری و حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه با استفاده از ابزارهای هنری
  • بررسی عملکرد فرهنگی ادارات کل استانی از طریق ارتباط مستمر و پایش محصولات فرهنگی استان‌ها
  • برنامه‌ریزی و سفارش تولید بسته‌های فرهنگی نفیس به منظور اهدا در مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی
  • نظارت بر شیوه‌های تهیه و تکثیر محصولات فرهنگی، مولاژ و کلیه تولیدات فرهنگی
  • پیگیری وظایف و تعهدات وزارتخانه در ستادها و مجامع فرهنگی
  • برنامه‌ریزی برای ارتقاء همکاری وزارتخانه با سایر نهادهای فرهنگی کشور
  •  
  •  اداره نظارت بر امور نمایشگاه‌ها:
  • تشکیل شورای نمایشگاه‌های داخلی و خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برپایی دبیرخانه، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات
  • تدوین تقویم نمایشگاهی سالیانه وزارتخانه
  • تدوین و اجرای دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اداره نظارت بر امور نمایشگاه‌ها و منطبق با استانداردهای برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها ملی و بین‌المللی در سطح وزارتخانه
  • تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی
  • ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت‌های کارکنان در برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری جشنواره‌ها
  • ارزیابی طرح‌های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه
  • گردآوری اطلاعات، راه‌اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه‌ها در پرتال وزارتخانه
  • سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاهی
  • برنامه‌ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه‌ها و هفته‌های فرهنگی در داخل و خارج از کشور
  • سیاست‌گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی
  • تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی داخلی و خارجی مرتبط با سیاست‌ها و وظایف وزارتخانه شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی

 

 

حسن میثمی

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی
شماره تماس : 66059013
شماره نمابر: 61063402

تماس با ما

  • شماره تماس: 66059013 و 66059014
  • شماره نمابر: 61063402
  •  
  • معاونت روابط عمومی
  • معاون روابط عمومی: سید امین صانعی
    شماره تماس: 61063400-021
    شماره نمابر: 61063402 -021
    آدرس ایمیل:
  •  
  • اداره روابط عمومی
  • رییس اداره روابط عمومی: محمدزمان صداقت 
    شماره تماس: 61063404-021
    شماره نمابر: 61063406 -021
    آدرس ایمیل: 
  •  
  • اداره اطلاع‌رسانی و افکارسنجی
  • رییس اداره: حسین سعیدی
    شماره تماس: 61063387-021
    شماره نمابر: 61063388
    آدرس ایمیل: media@ichto.ir
  •  
  • معاونت فرهنگی
  • معاون فرهنگی: سعید محمودی ازناوه
    شماره تماس: 61063394 -021
    شماره نمابر: 61063402 -021
    آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir
  •  
  • اداره امور فرهنگی و نظارت بر نمایشگاه‌ها
رییس اداره: کورش صالحی
شماره تماس: 61063362-021
شماره نمابر: 61063402-021
آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir
 
اداره آرشیو و مستندنگاری
رییس اداره: حبیبه ابراهیمی
شماره تماس: 61063365-021
شماره نمابر: 61063402-021
آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir
طرح پس زمینه
اندازه اسکین
اندازه فونت